Pikapalautteita, vastauksia ja kommentteja

Rupean keräämään tänne palautteita ja keskustelua, ei kannata enää rasittaa tiedotepalstaa niillä.

Tässä on hieman satunnaisessa järjestyksessä poimittuja palautteita. Vaikka kaikki eivät päätyisi tänne, niin taatusti tulevat luetuiksi ja aiheuttavat pohdintaa ja itsetutkistelua.

Thu Nov 20 16:52:38 EET 2003
Palailen taas pitkästä aikaa tälle palstalle. Otan nyt yhden teeman, kurssin ja kokeiden vaikeusasteen. Muutakin on tullut, mutta tällä kertaa tästä.



  1. Vastaus Viime mainittu puheenvuoro tuli mailina ja lähettäjän luvalla laitan sen tähän. (Editoin aina lähettäjän nimen pois, jos maileja tänne laitan.)

    Nämä oppilaiden näkemyserot voi aika selvästi lukea myös välikoepistejakaumia katsellen.

    Rehellisesti sanottuna minä olin sillä kannalla, että toinen välikoe lipsahti liian helpoksi, mutta tulokset eivät sitä vahvista. Tehtävät olivat kyllä niin perustasoa, että en voi mitenkää kuvitella sen "perustavampia".

    Missä siis vika? En voi oikein tulla muuhun tulokseen, kuin siihen, että olen epäonnistunut opetuksessa.
    Tosin kyllä tuo "prujuistakaan ei ollut hyötyä"-purkaus mielestäni osoittaa "asennevammaa", jonka hoitamiseen minulla ei ole keinoja.
    Ainakin osa rakaisuprujuista oli mielestäni tosi mallikkaita, jopa varoittavine esimerkkeineen siitä, miten ei pidä ratkaista. Jos ao. opiskelijaa Matlab-koodirivit näin paljon haittaavat, niin sillon kyllä kannattaa ensi töiksi katsella itseään vähän aikaa peilistä.

    Mitä läpipääsyrajoihin tulee, niin kyllä niihin vaikuttavat saadut pistejakaumat. Tarkoitukseni ei ole tiukentaa linjaa esim. viime vuodesta. Pistemäärien kertominen jollain luvulla ei ketään auta.

    Ei kai tässä muuta, kuin elämä jatkuu, kaikesta huolimatta!


  2. Fri Oct 31 14:03:47 EET 2003
    Kyselyjä välikokeista ja prujuista. Kts. KOE-hakemistosta
  3. Mon, 27 Oct 2003 20:51:00
    Kiitos vastauksista laskarissa 7! Sain mahtavia onnistumisen elämyksiä!
    Mukava kuulla!
  4. Laskaripisteistä on tullut kyselyjä. Näihin liittyvät kysmykset kannattaa lähettää maililla Outi Elinalle. Sinänsä niitä ei varmaankaan päivitetä reaaliajassa, en oikeastaan tiedä asiasta enempää. (HA)
  5. Thu Oct 23 15:10:37 EEST 2003
    Tässä mailina tullut viesti, jossa allekirjoittajina oli kaksi oppilasta. Vastaus ei onnistunut, vaan kaatui "quota exceeded"-ongelmaan. Koska vastauksen kirjoitin, niin laitan sen nyt tähän (ja editoin nimet pois). (> > on oppilaiden kirjoittamaa, > taas minun (HA) vastausta.)
    > > Olisi kysymys laskarin 6 tehtävästä LV3. Tehtävässä ei ole kerrottu, ovatko
    > > vakiot K, c ja T reaalisia, kompleksisia vai kenties positiivisia vakioita.
    Jos
    > > on annettu määritelmä, jonka pohjalta tulee jotain osoittaa, täytyisi
    > > määritelmässä itsessään olla rajattuna joukko, johon kyseiset vakiot
    > > kuuluvat.
    >
    > Määritelmä on mm. KRE-kirjassa, johon tässä viitataan ja korjataan siinä
    > oleva painovirhe. Se on esiintynyt ainakin 15 kertaa luennolla ja muissa
    > yhteyksissä.
    >
    > Voisiko epäyhtälössä tosiaan esiintyä kompleksilukuja muuten kuin
    > itseisarvomerkkien sisällä?
    > Jotain on mennyt ohi, jos näin ajattelette.
    > (mitä tarkoittaa a+ib < c+id ?)
    >
    > Vaikka matematiikassa määritelmät ja päättelyt tulee toki esittää
    > tarkkaan, niin ei se ole pelkkää formaalia sääntörykelmän läpikäyntiä,
    > vaan kyllä tärkeänä osana kuuluu myös sen arvioiminen, mikä on järkevää
    > ja mikä ei. Mikä on määritelmän idea.
    >
    > Ette voi olla tosissanne, että ette tietäisi, mitä tarkoitetaan.
    > Ja toden totta, onhan se tarkistettavissa kaikista lähteistä.
    >
    > Matematiikan opetus ja sen seuraaminen käy mielsestäni tosi tylsäksi,
    > jos aina toistetaan samoja itsestäänselviä oletuksia toistamasta
    > päästyä.
    >
    > Luulenpa, että tietyissä asioissa kouluopetus saattaa liikaa korostaa
    > tuota ylipedanttista puolta jättäen varsinaisen ymmärtämisen ja
    > käsitteiden merkityksen arvíoimisen  taka-alalle.
    >
    > > Kun kysyimme assistentilta, mistä pitäisi "tietää", että esimerkiksi K on
    > > positiivinen reaaliluku, saimme vastaukseksi, että eihän sitä muuten voisi
    > > ratkaista. Mielestämme kuitenkin kaikki mahdollisuudet pitää tutkia, ja mikäli
    > > tulos ei päde, kun esimerkiksi K<0, ei osoitettava asia ole totta. Tällöin
    > > mikään f(t) ei olisi exp-kertalukua. Oletimme, että sen toteaminen ei
    > > varmastikaan ole tehtävän tarkoitus.
    >
    > Tuo logiikka on kyllä vialla, jos on kyse siitä, että on osoitettava
    > funktion olevan exp kertalukua. Siihen riittää, että on olemassa ko.
    > vakiot. Ei siinä tarvitse negatiivisia pohtia.
    > Jos taas on osoitettava, että jokin ei ole expkl, niin siihenkin riittää
    > rajoittua positiivisiin. Jos ei löydy positiivista ylärajaa, niin ei
    > löydy negatiivistakaan. 
    
    
    > > Jos tehtävät olisivat aina selkeitä ja yksikäsitteisiä, luulisimme, että
    niiden
    > > tekeminenkin olisi mukavampaa, ja useampi laskisikin niitä.
    >
    > Toki pyrin siihen, että kaikki olisi hyvin muotoiltua, eikä tässäkään
    > paljon vaivaa olisi ollut lisätä noita ehtoja, joiden arvelin olevan
    > kaikille itsestään selvät.
    >
    > Kiitokset joka tapauksessa kirjeestänne. Mukavampi saada mailina, johon
    > voi heti vastata.
    >
    (J.K.: Jos quotaa riittää!)
    
  6. Wed, 22 Oct 2003 11:31:38
    Olisiko mahdollista kehittää laskareita siten, että laskuja laskeneiden ei tarvitsisi aina mennä taululle. Uskon että moni joka on vähänkin epävarma laskujen oikeellisuudesta ei uskalla merkata tehtäviä tehdyksi vaikka olisikin tehnyt niiden parissa työtä useita tunteja. Taululle laitto on eräänlainen rangaistus yrityksestä tehdä jotain kurssin eteen. Nykyinen systeemi muistuttaa venäläistä rulettia, jossa joku (satunnainen henkilö) joutuu aina kärsimään. Systeemi ei kannusta aivan siten miten sen pitäisi. Laskareita voisi kehittää esimerkiksi fysiikan laskareiden tai todarin tyylisiksi. Tällöin laskaritilaisuuksissa assarit neuvovat kaikkia, jotta ihmiset pääsevät tehtävissään alkuun. Laskarit palautetaan viikon loppuun mennessä. Viikon jälkeen assistentit tarkastavat tehdyt laskut seuraavaksi viikoksi ja antavat pisteitä oikeista ja lähes oikeista vastauksista. Tällöin systeemi on kannustava ja kaikki oppivat paremmin. Laskaritilaisuuksissa jäisi myös aikaa käydä läpi edellisten tehtävien oikeat vastaukset, koska assistenttien ei tarvitsisi käyttää aikaansa osittain virheellisten tehtävien virheiden etsintään ja korjailuun.
    Vastaus: Toivoisin, että tällaista asennoitumista voitaisiin tarkistaa. Olen eräissä pitämissäni harjoituksissa saanut jopa huomautuksia siitä, että joku oppilas on liian harvoin päässyt taululle.

    Kyllä esiintyminen ja oman ratkaisunsa (asiansa) esitteleminen yleisölle on tärkeä osa insinöörikoulutusta. Ei sitä mitenkään pidä ajatella rangaistuksena. (Eri asia, jos vain hakee prujaamalla pisteitä, siihen ja vain siihen sopii tuo "venäläinen ruletti".)

    Rehtorin sanoja siteeraten "mikään kysymys ei ole tyhmä". Tämä on meilläkin mottona. Kaikkea saa kysyä, assarit ja luennoitsija suhtautuvat asiallisesti ja auttavasti, ainoa tilanne, jossa taululla olija voi joutua hieman noloon asemaan, on tuo mainittu puhdas prujaus.

    Sinänsä laskarisysteemin kehittämisehdotukset otetaan kiitollisesti vastaan. Meillähän on myös muutama (3) "tehtävienluovutuslaskaria" ja 3 puhdasta neuvontalaskaria. Olen harj7LV-laskareissa pyrkinyt ottamaan huomioon näitä (ja alla olevia) ehdotuksia.

  7. Tue, 21 Oct 2003 15:16:47
    Kirjoitin aika pitkän kirjelmän äsken. Nyt vielä lyhyesti:

    Halauisin että laskareissa olisi oikeasti aikaa keskustella assistentin kanssa myöskin seuraavan kerran tehtävistä. Tästä saattaisi vaikka olla seurauksena useampi ymmärtäväinen laskareiden tekijä.

    Vastaus:Tässä siis mitä ilmeisimmin nämä kaksi saman kirjoittajan puheenvuoroa.

    Laskarisysteemi on vaikea "iäisyyskyskymys", mikä ei tarkoita, ettei sitä pitäisi yrittää kehittää.
    Mielestäni kyllä kotilaskuilla on oma tärkeä tehtävänsä, jotenkin vain pitäisi saada enemmän oppilaita aktiivisesti tähän mukaan. Jonkinlaista tutorointia, alkuunpääsysysäystä näköjään tarvittaisiin.
    Käytännössä on aika vaikea saada seuraavia tehtäviä niin aikaisin, että assistentit voisivat niissä neuvoa (ainakaan alkuviikon ryhmissä). Sensijaan käsiteltävänä olevien tehtävien ja niiden aihepiirin herättämien kysymyksien käsittelymahdollisuutta voitaisiin yrittää aktivoida.
    Uskon, että assisitentit ovat valmiita jäämään luokkaan harjoitukseen varatun ajan sallimissa puitteissa oppilaiden kysymyksiä varten. (Olen ymmärtänyt, että aika monta kertaa on tehtävien käsittelyn jälkeen jäänyt aikaa.)

    Toinen harjoitustyyppi ovat tietokoneharjoitukset. Nehän ovat luonteeltaan sellaisia, joissa assarit ovat nimenomaan kysymyksiä varten. Olen korostanut sitä, että tietokoneharjoituksissa saa (ja pitää!) kysyä myös ja nimenomaan matematiikkaan liittyviä asioita.

    On täysin sallittua osallistua tietokoneharjoitukseen siten, että keskittyy matematiikkaan ja voi vaikka olla avaamatta tietokonetta, jos se on vastenmielistä. (Jos siinä heräisi uteliaisuus samalla kokeilla lasekntavälinettä, niin hyvä, mutta ei siihen painosteta.) Tässä on oiva paikka tutorointia hakevalle.

    Olen joskus juuri tietokoneharjoituksissa parhaimmillaan tavannut vilkkaasti matemaattisia kysmyksiä pohdiskelevia oppilasryhmiä. Tällaiseen on mukava mennä mukaan opettajana.

    Olen samaa mieltä, panostus laskareihin on tosi tärkeää, hyvä, että asiasta ainakin keskustellaan.

  8. Tue, 21 Oct 2003 12:56:17
    Heips.
    Eniten matematiikan ja muidenkin peruskurssien opetuksessa jään kaipaamaan kunnon laskuharjoituksia. Nyt laskaritilanne on lähinnä pisteiden keruuta ja kontrollointia. Kaipaisin laskuharjoituksia joissa pääsisi itse laskemaan ja samalla kysymään assistentilta apua.

    Selvästikkin tässä nykyisessä systeeemissä pyritään kehittämään itsenäistä tiedon hakua ja ongelmanratkaisukykyä sekä yhteistyötä muiden opiskelijoiden kanssa. Mielestäni olisi kuitenkin tärkämpää että nämä perusasiat, matematiikka, tulisi opiskeltua kerralla kunnolla. Itse en ole sitä siunattua opiskelijatyyppiä jonka päähän tarttuu luennoilta lähes kaikki, vaan joudun laskemalla opettelemaan oikeastaan kaiken. Sitten kun joku harjoitus tökkii, niin jääpi se tekemättä ja taas laskaritilanteestakaan ei jää paljoa käteen kun ei ihan ehdi miettimään tehtävää siellä heti. Nyt kun vielä matikka on tökkinyt enemmänkin, niin alkaa näitä muitakin kursseja kuten lujuusoppia ja virtausmekaniikkaa olemaan työn alla. Aika yksinkertaisesti loppuu kesken jos yrittää vielä edellisviikon asioita kerrata.

    Teknillinen korkeakoulu haluaa panostaa opetuksen laatuun. Mielestäni tärkein tekijä on panostaa juuri näiden peruskurssien laatuun, ja ennen kaikkea laskuharjoituksiin.

  9. Wed, 15 Oct 2003 20:17:39
    Kaipaisin pientä selvennystä tästä kompleksilukujen filosofiasta. Siis johtiko jokin käytännön ilmiön mallinnus kompleksilukuihin vai laajennettiinko lukujärjestelmää siten, että aiemmin mahdottomat pulmat voitiin ratkaista? Jäkimmäisen tempun perusteella on nimittäin mahdollista rukata lukujärjestelmää siten, että kaikki mahdottomatkin ongelmat voidaan ratkaista...
    Vastaus: Tärkeä kysymys! Varmastikaan lähtökohtana ei ollut mikään mallinnustilanne, vaan puhtaasti matemaattis-filosofinen älyllinen uteliaisuus.

    Kirjoitan mieluusti tästä hieman laajemmin ja annan viitteitä matematiikan historiaan.

    Sanonpa vain aivan lyhyesti näin alkuun: Matematiikka on tulvillaan tämänkaltaisia laajennusprosesseja. Ehkä konkreettisin vertailukohta on kysymys, miten ratkaistaan yhtälö

                    x2=2
    
    Tämä kysymys on askarruttanut jo antiikin kreikkalaisia matemaatikoita ja ajattelijoita. Se on huomattavasti syvällisempi ja vaikeampi kuin kompleksilukulaajennus. Mitä siis tarkoittaa sqrt(2)?
    Tämä johti laajennusprosessiin rationaaliluvuista reaalilukuihin, joka on merkittävästi vaikeampi ja abstraktimpi kuin reaaliluvuista kompleksilukuihin. Emme vain huomaa tätä, kun olemme niin tottuneet elämään sqrt(2):n kanssa. (Se on yhtä tavanomainen kuin kännykkä.)

    Samanlaisia laajennuksia on myös runsaasti nähtävissä uudemmassa matematiikassa. Puhumme eräästä tällaisesta, kun pääsemme kohta "dirac'n deltaan".

    Kompleksilukujen tapauksessa sovellutukset tulivat myöhemmin. Joissakin tapauksissa (kuten tuossa "deltassa") kehitys on mennyt juuri toisinpäin. ...

    Palataan ...

  10. Date: Tue, 14 Oct 2003 12:14:42 +0300 (EET DST)
    Opetus on ollut selkeämpää kuin aiemmilla kursseilla, kiitokset siitä proffalle. Vielä vois selkeästi enemmän vääntää rautalangasta monia asioita, koska luennoilla asioiden ymmärtäminen (0-5) on nyt jotain 0-2, kun aiemmilla kursseilla se oli ehkä 0-0,5. Eikö luennoilla voisi muistutella, esimerkeissä ja muutenkin, ihan perusasioitakin? Kuitenkaan niitä ei välttämättä muista tai ole oppinut vielä siinä vaiheessa. Yhtä hyvin voisi pitää omat luennot niille neroille, joita kiinnostavat todistukset ja joiden päähän ne muka luennoilla uppoavat. Aihe tiivistelmiä voisi laittaa nettiin jo ennen luentoja, jotta voisi tutustua aiheisiin jo etukäteen (ei kirjasta hullukaan kylmiltään yritä valmistautua luentoon..) Vielä suorittamisesta, jos eivät välikokeet kiinnostakaan, tai ei yksinkertaisesti pääse johonkin, niin pitääkö perua kurssi-ilmoittautuminen, jotta ei tenttipisteistä vähennetä 6p:tä? :)
    Vastaus: Kiitos vain, katsotaan, mitä voin asioille tehdä.
    Suorittamisesta siis: Ei tarvitse perua ilmoittautumista, tentti on ihan erikseen arvosteltava kokonaisuus, kuten sanottu alla.
  11. Tue, 14 Oct 2003 13:11:44
    HEI!

    1. välikokeeseen valmistautuessani huomasin, että opetusprujut ovat oikein hyvin kirjoitettu, vaikka ne ensi silmäyksellä näyttävätkin hiukan sekavilta. Ilokseni huomasin käytyjen asioiden olevan jopa mielenkiintoisia. Toivoisin vielä kerran, jos mahdollista, että prujut tulisivat jakeluun mahdollisimman aikaisessa vaiheessa, jotta niistä olisi hyötyä myös laskarien tekoon. Nyt minusta laskarien laskeminen tuntuu selvästi vaikeammalta kuin aikaisemmilla kursseilla, vaikka asiat eivät sitten kuitenkaan ole sen hankalampia (huomasin valmistautuessani tenttiin).

    Toisaalta olisi kiva, jos prujuja tulisi kerralla suurempi määrä, ettei koko ajan tarvitsisi kytätä TOPIa, että koskahan taas tulee lisää matskua ja ei tarvitsisi juosta koko ajan riipparilla.

    Vastaus: Kiinnostuksesi herääminen ilahduttaa minua aivan erityisesti. Prujujen tekeminen tahtoo viedä senverran aikaa, että niitä on vaikea saada niin aikaisin jakoon, kuin olisi suotavaa.

    Toisaalta, kuten alla olen maininnut, tässä vaiheesssa vedän vähän henkeä prujuhomman suhteen, ja luotan oppikirjojen tekstiin. Katsotaan sitten jatkossa, kun/jos tulee taas enemmän tarvetta poiketa kirjojen esitystavasta.

  12. Wed, 15 Oct 2003 10:06:03
    Laskuharhjoituksista.

    Nyt jo usean kierroksen ajan laskuharjoituksia seuranneena haluan esittää kuvauksen tyypillisestä laskuharjoituksesta:

    Yhden käden sormin laskettava määrä ihmisiä ilmoittaa laskeneensa kaikki tehtävät ja loppu salillinen ei merkitse ainuttakaan tehtävää. Tämän jälkeen nämä muutama ihminen vuorollaan esittävät laskun taululla ja lähes poikkeuksetta niin taululle kirjoitettu lasku kuin eteenkin sanallinen selitys huutavat että tehtävä on prujattu eikä laskun esittäjä ymmärrä asiasta mitään. Kuten ei sitten ymmärrä yleisökään.

    Laskuharjoitukset ovat nykyisellään typerää teatteria josta ei ole mitään hyötyä kenellekään. Tiedän että tilannetta on vaikea korjata eikä vallitsevat olosuhteet ole kurssin henkilökunnan syytä.

    Josko jotakin kuitenkin voisi tehdä. Ehkä oma kokemukseni laskutehtävistä voi antaa ajatuksia. Minulle on useimmiten mahdotonta edes ymmärtää mitä laskutehtävässä pitäisi tehdä. Jotenkin tuntuu siltä kuin laskuharjoitustehtävät olisivat eri kurssilta kuin koko muu kokonaisuus kurssikirjaa myöten. Menneiden laskarikierrosten tehtävät ovat auenneet minulle vasta prujujen malliratkaisuiden kautta. Parempi sekin kuin ei mitään.

    Vastaus: Ei kuullosta hyvältä. Minun kai pitäisi pohtia sitä, miksi niin harvat laskevat tehtäviä "esityskuntoon". Muutenkin on tullut palautetta liian pitkistä ja työläistä tehtävistä.

    Yritin nyt taas kerran ottaa näitä huomioon ja mielestäni harj6-tehtävien pitäisi olla vähemmän työläitä ja selkeäasti muotoiltuja (ainakin suurimmaksi osaksi (tehtävät ovat H-sivulla)).
    Sinänsä Laplace-muunnoslaskut ovat aika paljon tietyn laskutekniikan ja "reseptien" opettelua, joka kenties monelle on helpompaa kuin todistus- ja abstraktiopainotteiset asiat, joita esiintyi alkuosassa.

    Enpä nyt voi muuta kuin kannustaa "nollaamaan vanha tilanne" ja lähtemään ennakkoluulottomasti tehtäviä ratkomaan. Nyt on tilaisuus sikäli alkaa puhtaalta pöydältä, että parhaillaan esillä oleva asia ei juurikaan riipu edellisestä.

  13. 14.10.03. Tänään luento oli selvästi parempi kuin edeltäjänsä, sillä esimerkiksi muistiinpanot olivat paljon jäsennellymmät sekä asiassa edettiin selkeästi: ensin vähän teoriaa, sitten helppoja esimerkkejä teorian soveltamisesta. Kiitokset kuuluvat tietysti luennoitsijalle!

    Sitten sellainen kysymys, että K1 ja K2 kursseissa oli mahdollista uusia 1 välikoe, siten, että uusintakokeesta sai tehdä vain kolme tehtävää neljästä, joten maksimi pistemäärä oli sen takia alhaisempi kuin oikealla ajallaan tehdyistä välikokeista. Tämä oli hyödyllinen mahdollisuus esimerkiksi silloin, jos sattui sairastumaan ennen välikoetta tai jos muuten vain yhden osuuden aihe oli mennyt sivu suun. Olisiko mitenkään mahdollista, että myös tässä kurssissa annettaisiin opiskelijoille sama mahdollisuus? Kyseinen tilaisuus voitaisi järjestää vaikkapa tammikuun tentin yhteydessä.

    Laskareista vielä lisäksi sen verran, että kuusi tehtävää on aika paljon 1,5 tunnin mittaiselle harjoitusrupeamalle. Aikaa kuluu - osittain harjoitusten pituuden vuoksi, mutta myös selventämisen tarpeen takia. Joskus tehtävänannot eivät ole olleet yksikäsitteisiä, jolloin tehtävä on voitu tehdä usealla eri pituuden vuoksi, mutta myös selventämisen tarpeen takia. Joskus tehtävänannot eivät ole olleet yksikäsitteisiä, jolloin tehtävä on voitu tehdä usealla eri tavalla. Olisiko mahdollista, että laskuharjoituksia kohden tehtäviä olisi vain neljä? Näin kaikki tehtävät kerettäisiin käsitteleemään kunnolla ja hyötykin olisi suurempi.

    Hauskaa syksyn jatkoa!

    Vastaus: Kiitokset! Aika paljon on tullut palautetta, sävy on nykyisin ollut varsin rakentava.

    En ehdi juuri nyt kommentoida enkä edes laittaa näkyville muita. Poimin tämän etupäässä siksi, että tässä kysellään välikoe- ja tenttiasioita.

    Tällä kurssilla on linja sellainen, että välikokeen voi uusia vain, jos on hyvä syy. Esimerkiksi sairaus, josta esitetään lääkärintodistus. Tällöin uusiminen käy tammikuun tentin yhteydessä aivan täysimääräisesti, normaalina välikokeena (max 24 p.).

    Joku toinen kysyi tenteistä ja tuosta 6 pisteen sanktiosta. Korostan nyt sitä, että tentti on aivan riippumaton asia. Siihen ei vaikuta mitenkään välikokeissa käynti tai käymättömyys, harjoituksiin osallistuminen ym. Siten myöskään mitkään välikokeisiin liittyvät sanktiot eivät tentissä ole voimassa.

  14. Date: Fri, 10 Oct 2003 10:44:46

    oi, jos osaisisit kirjoittaa.

    Vastaus: Yritän opetella. Eikös valmiit kalvot ole sentään luettavia?
    Joskus on sellainen tunne, että pitäisi ehtiä enemmän kuin ehtii. Erityisesti nyt viime vaiheessa ja tänään varsinkin. Ehkäpä ensi viikolla, kun aloitan selkeää uutta kokonaisuutta, Laplace-muunnoksia, voisin pystyä hiukan rauhallisempaan kirjoitustyyliin, jolloin luettavuuskin paranisi.

    Niin kauan on toivoa, kuin on elämää.

  15. Date: Thu, 9 Oct 2003 12:49:50
    Hyvää päivää,

    tässä muutamia mieltäni askarruttaneita asioita ennen 1. välikoetta.

    - välikokeisiin ei ilmeisesti tarvitse erikseen ilmoittautua tälläkään matematiikan kurssilla

    - sellainen huhu liikkuu, että välikokeisiin tulis joitakin MatLab pohjaisia komentoja. Pitääkö tämä paikkansa ja miten tällläisen vanhemman ^Ôparran^Ô (opiskelijan) tulisi suhtautua siihen, kun tuo tietotekninen tietämys on kovin vajaavainen.

    - ensimmäisen välikoealueen asiat vaikuttavat hankalemmilta kuin vuosi takaperin, joten em. pohjalta voinen olettaa, että välikokeesta tuli melkoisen hankala.

    - tuleeko verkkoon vielä muistakin viikoista kuin 37 erilliset selkeät tiivistelmät preppausta varten

    - koska välikokeen salijako tulee verkkoon/nyysseihin (laitetaanko molempiin paikkoihin)

    - onko I. välikoealueen kertaus jo pidetty. Ja mikäli on, voisikos siellä olleita asioita laittaa myös verkkoon?

    Siinä nyt päällimmäiset asiat mitkä tulivat mieleeni. Kurssi on kyllä vaativuutta lukuunottamatta ollut erittäin positiivinen yllätys ja luennoitsijalle kuuluu se suurin kiitos. Asenteenne on kerrasaan loistava, mutta kannattaa myös muistaa, että vuorokaudessa on vain 24 tuntia (sillä saatavilla oleva materiaali on niin kattava ja silti teillä on aikaa vastailla opiskelijoiden tyhmiinkin kysymyksiin/kommentteihin).

    Kaikkea hyvää K3-järjestäjille (luennoitsijalle ja assistenteille) myös jatkossa!

    Vastaus: Vastailen järjestyksessä:
    • Välikoeisiin ei tarvitse ilmoittautua
    • En kysele Matlab-osaamista kokeissa. Periaatteessa on mahdollista, että jokin Matlab-komennon tulos (kuten ref tms.) annetaan, mutta se ei edellytä ohjelmaan perehtyneisyyttä.
    • Jos asiat tuntuvat hankalammilta, niin minun täytyy yrittää puolestani vastaavasti tehdä kokeesta helpompi :-) Ei pidä ainakaan etukäteen luovuttaa.
    • Jaa'a, olishan se hyvä, jos ehtisi. Katsotaan, mutta en uskalla luvata.
    • Salijako tulee ainakin newsseihin perjantaina ip., luultavasti myös webbisivulle.
    • Kertausta en luvannut pitää, tänään vähän kertailin pyynnöstä ominaisarvojen kertalukuasioita. Jos joku sopiva pyyntö tulee, voin ottaa jonkun aiheen esille huomenna, mutta en takaa sitä.
    • Kiitos huomaavaisista ja kannustavista loppusanoista (tuo 24 h reunaehto tosiaan joskus hiukan kiusaa).

  16. Date: Tue, 7 Oct 2003 14:01:04 +0300 (EET DST)
    Olisiko mitenkään mahdollista saada Lopezin kirjan koealuetta näkyville, sillä kuitenkin aika monilla on kyseinen kirja. Kiitos.
    Vastaus: Tutkin asiaa, Lopez ei ole kovin hyvä 1. välikoealuetta ajatellan, mutta jatkossa kylläkin. Etsin tähänkin ... huomiseksi.
  17. Date: Mon, 6 Oct 2003 20:59:20 +0300 (EET DST)
    Hei, Hyvänä tarkoituksenani on lähettää positiivista palautetta K3-kurssista:) -älä hyvä luennoitsija ota saamaasi liian henkilökohtaisesti, jotkut ovat vielä lapsellisia. Omasta mielestäni kurssi ihan OK. -laskarit ovat olleet vaikeampia verrattuina K1 ja K2 -kursseihin. Mutta kuitenkin ainakin harj.3 AV-tehtävät olivat mielestäni sopivaa tasoa aivokapasiteettiini suhteutettuna.. Lopuksi: voisitko mitenkään kerrata "rautalangasta vääntämällä" algebrallisen ja geometrisen kertaluvun? Olin laskareissa, mutten ole varma tajuanko vieläkään. Tiettävästi en ole ainoa. -kiitoksia
    Vastaus: Kiitos tästä, otan nuo kertaluvut vielä puheeksi torstain luennolla. (Minulla on paha tapa antaa negatiivisen palautteen vaikuttaa lamauttavasti, yritän kasvaa ihmisenä myös sen suhteen :-)!)
  18. Date: Mon, 6 Oct 2003 20:44:28 +0300 (EET DST)
    Olisiko mahdollisuus saada viittauksia myös Lopezin kirjaan, kun laskaripapereissa on ollut viittauksia vain Kreyzigin kirjaan.. Esim. välikoealueeseen Lopezin kirjasta tulevat luvut nettisivuille.
    Vastaus: Viittaan edellä olevaan. Täydennyksenä siihen: Tästä lähtien Lopezin käyttö aktivoituu.
    Date: Mon, 6 Oct 2003 16:54:29 +0300 (EET DST)
    Voisiko nettiin saada vaikka aina parilla seuraavalla luennolla käsiteltävät asiat? Esim pelkkä viittaus Kreyszig:n sivuihin riittäisi. Luentojen hyöty lisääntyisi kun olisi ensin saanut kotona rauhassa silmäillä asiaa.
  19. Vastaus: Hyvä ajatus, pyrin toteuttamaan sen. Huomenna aamupäivällä ensimmäinen ilmoitus ../L/index.html-tiedostossa.
  20. Date: Mon, 6 Oct 2003 15:32:15 +0300 (EET DST)
    Onko olemassa Kreyszigin kirjalle lukuohjetta missä näkisi mitkä kappaleet/sivut kuuluu 1.vk alueseen? Jos ei voisiko niitä pikapuolin saada nettiin?
    Vastaus: Tarkistan vielä, ovatko harjoituspapereissa ilmoitetut kappaleet kattavat. Kannattaa myös muistaa jaetut ja webissä olevat prujut viitteineen.
  21. Date: Sun, 5 Oct 2003 13:31:24 +0300 (EET DST)
    Heips! Matlab-harjoituksista: Onko näistä todellista hyötyä (oppimisen kannalta)? Ainakaan itse en saanut edellisestä mitään irti... ehdin esittää kiireiselle assistentille yhden kysymyksen, mihin hän ei osannut vastata. Voisi olla hyvä, jos assistentti kertoo matlab-harjoituksen alussa kaikki oleelliset tiedot (vinkit) tehtävien ratkaisemiseksi. Toinen asia: Matlabia on mielestäni todella hankala käyttää... Mitä komentoja tulee käyttää, ja missä yhteydessä? Kuuden tehtävän ratkaiseminen Matlabilla vie ainakin itselläni aikaa vähintään 2x(käsinlaskuihin menevä aika). Eli viikonloppuna täytyy ratkaista 6xMatlab, 6xAT ja 6xLT = 18tehtävää... Aikaa menee vähintään koko lauantai aamusta iltaan +sunnuntaita. Voisko opiskelijalla olla muutakin elämää? nimimerkillä: työn orja PS. Matlab-koulutusluennot vois olla paikallaan!
    Vastaus: Tarkoitus ei ole orjuuttaa työllä. Ainakin sillä voin lohduttaa, että näitä luovutettavia töitä ei ole kuin yhteensä 3 kertaa. Yritän toki ottaa "orjuutuspuheenvuorot" onkeen.

    Hankaluus on kyllä ennen kaikkea käyttökokemuksen puutetta, mikä sinänsä on ymmärrettävää. Toivotan tsemppiä edelleen myös Matlabin parissa, kyllä se käyttäjänsä myös palkitsee.

  22. Date: Fri, 3 Oct 2003 16:04:43 +0300 (EET DST)
    Halusin vain sanoa, että olen kokonut tähän mennessä kurssin järjestelyt hyviksi ja pitänyt myöskin tietokoneharjoituksista. Olivathan ne toki tottumattomalle matlabin käyttäjälle haasteelliset (varsinkaan kun en päässzt ensimäisiin matlab-harjoituksiin), mutta eivät toki liian vaikeat. Ei tehtävien pitäisikään korkeakoulutasolla olla läpihuutojuttuja, joita vain kopioidaan paperista koneelle aivottomasti. Lyhyestä ja ei-niin-lyhyestä matlab-oppaasta oli paljon hyötyä samoin kuin assarilta sai varsinkin selventäviä neuvoja aina kysyessä. Tämän kurssin eteen tunnutaan kumminkin tekevän paljon enemmän töitä ja kyselevän opiskelijoiden tuntoja/mielipiteitä, kuin monen muun TKK:lla opiskelemani kurssin eteen. Toivottavasti luennoitsija ja assarit jaksavat loppukurssinkin ajan panostaa samalla linjalla kuin tähänkin asti. Kiitos tähän mennessä!
    Vastaus: Tämä ilahduttaa minua kovasti! Hyvä, että mainitsit nuo Matlab-oppaat. Luulen, että monet eivät huomaa niitä käyttää. Ajatukseni on, että niistä haettaisiin vastauksia kysmyksiin ja mielellään opeteltaisiin Matlab-kieltä ja ajattelutapaa vaikka lukemalla pitempiäkin otteita niistä.

    Tällaiset palautteet auttavat tuossa jaksamisessa. Silloin taas palaa ilo ja innostus ponnisteluihin. (En tarkoita, että "hiostuskin" lisääntyy.)

  23. Voisiko tehtävien ratkaisut laittaa myös www-sivuille mahdollisimman pian?
    Vastaus: Valitettavasti meillä ei ole siihen resursseja, 3 ekaa jo tulivat ja 4 AV tulee torstaina prujuina.

Heikki K Apiola
Last modified: Fri Nov 21 14:48:55 EET 2003