x = [1 2 3 4 5] y = [0 2 4 6] z = [-4 -2 0 2 4 ]
Kokeile seuraavia laskutoimituksia edellä määriteltyihin muuttujiin.
x.*z , x'*z , x*z' x*z % miksi virhe ? sqrt(x*x'), norm(x) % Miksi sama tulos? x.^2 , x^2
3 0 u = 4 v = 2 5 4 6 6 1 2 3 1 2 3 4 3 4 5 6 c = 1 3 6 a = 5 6 7 8 b = 2 1 0 -1 1 4 9 9 10 11 12 5 4 2 0 1 2 1 1Kokeile
a*c c*a c^2 c.^2 a^2 a.^2
help
in avulla funktioihin: eye
,
ones
, zeros
, diag
ja
size
. Olkoon Yn×k
sellainen matriisi jonka kaikki alkiot ovat ykkösiä ja jonka koko on
n×k. Vastaavasti olkoon
Nn×k nollamatriisi ja
In×n yksikkömatriisi. Muodosta
seuraavat matriisit
/ | \ | |||
| | In×n | Yn×k | | | |
| | | | |||
| | Nk×n | Ik×k | | | |
\ | / |
/ | \ | |||
| | Nnxn | Inxn | | | |
| | | | |||
| | -Inxn | Nnxn | | | |
\ | / |
magic(n)
.
Muodosta (pienehköllä n) matriisin M=magic(n)
rivisummat,
sarakesummat, lävistäjäsumma ja sivulävistäjäsumma.
Taikaneliöillä on mielenkiintoinen historia. Ne tunnettiin Kiinassa 2000 vuotta e.a.a. Kts. Molerin kirjan introsta s. 18 alk. Myös Matlab:n dokumentaatiosta.
» t=linspace(0,2*pi);x=cos(t);y=sin(t);plot(x,y) » axis equal;axis square
Miten piirtäisit säännöllisen 10-kulmion?
A=magic(5) A=A*ans % Jatka nuolinäppäiniteroinita.Mitä havaitset? (Voitaisiin laskea myös suoraan matriisin potensseja:
A^k
, mutta peräkkäin kertominen kertoo enemmän (!))
A = VDV-1Selitä ilmiö tämän avulla. Laske ensin
Dk
.
(Voit tehdä sen korottamalla diagonaalivektorin potenssiin k, tee mieluummin
tällä, laskutoimituksia säästävällä tavalla, samalla saat harjoitusta
diag-komennon käytöstä.) DkV-1
. Eiköhän nyt ala valjeta!
Tehtävät 2 |