Assistenttikoulutus ma 9.9.2002 klo 9-16
Matematiikan laitos
KUVAT




Tämä on maanantain assistenttikoulutuksesta huumorimielellä tehty kuvakooste. Virallisemmat tiedotteet tullaan myös tekemään. Assistenttikoulutus oli tarkoitettu uusille tuntiassistenteillemme ja iltapäivään olivat tervetulleita myös senioriassarit kuuntelemaan matematiikan opetukseen liittyviä asioita.


Kotona aamun harjoituskuvia. Minut löytää Alpeilta, jos päivä päättyy katastrofiin..   



Laitoksen esimiehen Olavi Nevanlinnan  tervetuliaispuheen myötä assistenttikoulutuspäivä sai arvokkaan aloituksen. Olavi korosti puheessaan mm. assistentin mahdollisuutta vaikuttaa hyvien opiskelutapojen oppimiseen, "korkeamoraalisuuteen" sekä siihen, että opettamisen taidot eivät ole sidonnaisia vain luokkahuonekontekstiin vaan hyvää asioiden ilmaisutaitoa tarvitaan kaikkialla. 

                
Aitous, omana itsenä oleminen on kaikkein luontevin tapa olla harjoitusryhmän edessä. Hyvän assistentin ei tarvitse osata kaikkea, oman osaamattomuuden peittely on turhaa. Myös hymyily :-) auttaa, jota myöhemmin korostettiin!

Yliassistentti Ville Havu aloitti varsinaisen perehdyttämisen. Ville kertoi siitä, miten assistentti sijoittuu tähän organisaatioon, osaksi TKK:n ja matematiikan laitoksen henkilökuntaa. Otin Villestä noin viisi kuvaa ja tämä ensimmäinen on toinen niistä, jossa sain kohteen vangittua  kameralla edes hetkeksi melkein kokonaan, kädet selittivät vielä jotain omiaan... toinen onnistunut piirtoheittimellä.

   Myös lomakkeiden täyttö kuuluu arkeen..

Exät eli aikaisemmin yliassistenttina toimineet Juha Kinnunen ja Jan von Pfaler korostivat assistentin vastuullisuutta harjoitusryhmästään. Tärkeätä on myös tuntea opetusryhmänsä taso. Opetuksen mukauttaminen ryhmän tasolle ja heikoimpien huomioiminen on tärkeää.

...hmm, mistäköhän minun seuraavaksi pitikään varoittaa - ai niin, matikan laitoksen mjölkklubbenista..


Maaria Salo painotti omassa puheenvuorossaan  opetustilanteeseen valmistautumisen merkitystä sekä luonnollista esiintymistä -  kaikkia jännittää aluksi, mutta siihen ei kannata juuttua. Maaria puhui myös siitä, ettei assistentin tarvitse tietää kaikkea, sillä vaikeisiin asiohin voidaan palata myöhemmin. Maarian esiintyminen ylitti kyllä mainiosti "ajattelemattomuusvyöhykkeen" (tarkempi käsitemääritelmä saatavissa H. Hakulalta) mainitessaan edellisten ajatusten lisäksi myös assistentin omasta liikkumavarasta opetuksen suunnittelussa. Omia ideoita voi käyttää, kunhan muistaa kurssin antamat raamit.  

Daniel Aalto selitti meille sen,  mikä yhteys elefantilta ja matematiikalta löytyykään. Matematiikassa voidaan eksyä helposti pelkkien yksityiskohtien tarkasteluun ymmärtämättä ollenkaan kokonaisuutta. Daniel heitti hyvän huomion kysyjän oikeasta tulkinnasta ja kysymysten ymmärtämisestä oikein. Puhuttiin myös assistentin auktoriteetista, joka saavutetaan tiedoilla ja taidoilla ei pelkällä shown vetämisellä.  

 
Liitutaulun käyttö on oleellinen osa opetusta.

L1-kurssin pääassari Tuomo Kuusi toivotti koulutukseen osallistuvat tervetulleeksi ja kertoi assistentuurin hoitamisesta pääassistentin näkökulmasta.  Pääassistentti vastaa kurssin käytännön asioiden organisoinnista, on linkkinä luennoitsijan ja tuntiassistentin välissä sekä hoitaa osan laitoksen tenttien järjestämisestä.



Join the Army!    

Tuomo korosti myös mallivastausten merkitystä opetuksen rakentamisessa. Ja erityisesti selkeyttä esittämisessä!  Kaavoilla kruisailu ja turhamainen tiedoilla briljeeraaminen saa opiskelijoiden niskakarvat pystyyn.


Samalla puhuttiin virheellisten vastausten käsittelystä. Tuomon vinkkinä on tuntiassistentin tekemä rinnakkaislasku taululla samalla kuin opiskelija laskee. Näin virheisiin voidaan heti puuttua ja kertoa samalla oikea ratkaisu kussakin laskun vaiheessa.

Juha Oikkonen HY:n matematiikan laitokselta oli kutsuttuna esitelmöimässä ja jututtamassa osallistujia matematiikan opetuksesta ja oppimisesta. Jokaisella on varmasti kokemuksia niin hyvistä kuin huonoistakin opetushetkistä. Mitä niistä voi oppia omaa opetusta ajatellen? Oikkosen rohkaiseva tunnustus  "RAKASTAN OPETTAMISTA"  kertoo omasta roolista ja asenteesta opetusta kohtaan sekä opetuksen arvostamisesta. Oikkonen puhui myös  "roskan puhumisen"  tärkeydestä. Matematiikkaa ei voi suoraan opettaa, tärkeätä olisi, jos opetus- ja oppimistilanteet voitaisiin rakentaa niin, että ne jäljittelelisivät tutkijoiden välistä ajatusten vaihtoa ja ratkaisun etenemistä taululla.  Tätä juuri on roskan puhuminen eli oman oivalluksen ääneen sanominen vie asian pohtimista eteenpäin. Myös opiskelijoiden esittämät kysymykset ovat tärkeitä.

    "Matematiikka on ihana mysteeri!"

Oikkonen kehotti arvostamaan opiskelijaa. Tervehtiminen on ensimmäinen tärkeä kontakti, jonka luennoitsija ottaa saapuessaan saliin. Toiseksi on tutkittava se, millaista porukkaa on mukana opetustilanteessa. Opettaminen tapahtuu juuri siinä ja nyt, joten opiskelijamassaa kuvaavat keskiarvot eivät pitkälle auta.

Assistenttikoulutukseen osallistuva yleisö oli erittäin aktiivista ja hyviä kommentteja kuultiin paljon. Roskan puhuminen onnistui ainakin meiltä.


Aina kun s(S)avolainen puhuu, niin kannattaa kuunnella, sillä ymmärtäminen on omalla vastuulla :)

TKK:n opetuksen ja opiskelun tuesta olivat mukana Anniina Hukari ja Riikka Lauhia. He puhuivat erityisesti opetustilanteesta opiskelijan tai oppijan kannalta. Matematiikka on kuin uuden kielen opiskelua. Kysymiseen kannattaa rohkaista, se on omaa oppimista auttava taito, jonka harjoittelu on tärkeää. Tytöt korostivat myös Oikkosen ohella keskustelevaa oppimista, myös matematiikan oppimiseen liittyy sosiaalinen aspekti, joka toteutuu yhdessä laskemisessa ja ratkaisujen pohtimisessa.


Alkudemo epäonnistuneesta opettajan sisääntulosta käsiteltiin pohtimalla tehtyjä virheitä. Sen jälkeen otettiin uusiksi eli nähtiin onnistunut tunnin aloitus.


 
Mitä oppiminen on? Tavoitteellista, kumulatiivista, itseohjautuvaa, vuorovaikutuksessa tapahtuvaa, aktiivista ja tilannesidonnaista. Teepä siis kivat!

Tässä koulutuspäivänä käsiteltyjä asioita. Lopuksi otettiin vielä ryhmikset.

RYHMÄKUVA. Yhtä suurta perhettä.





 

Ilman Annea ja Tuulaa olisi voinut tulla nälkä. Myös kahvi ja pulla maistuivat...

 



..heh, heh.


Kiitos kaikille koulutuspäivässä puhuneille ja aktiivisille kuuntelijoille! Hyvää syksyn jatkoa! 

Kuvien ja tekstin takana Katriina Korhonen. Vetoan ongelmatapauksissa harrastelijamaiseen puuhasteluun.