Assistenttikoulutus ma 9.9.2002 klo 9-16
Matematiikan laitos
KUVAT
Tämä on maanantain assistenttikoulutuksesta huumorimielellä
tehty kuvakooste. Virallisemmat tiedotteet tullaan myös
tekemään. Assistenttikoulutus oli tarkoitettu uusille
tuntiassistenteillemme ja iltapäivään olivat tervetulleita
myös senioriassarit kuuntelemaan matematiikan opetukseen
liittyviä asioita.
Kotona aamun harjoituskuvia. Minut löytää Alpeilta,
jos päivä päättyy katastrofiin..
Laitoksen esimiehen Olavi Nevanlinnan tervetuliaispuheen
myötä assistenttikoulutuspäivä sai arvokkaan
aloituksen. Olavi korosti puheessaan mm. assistentin mahdollisuutta
vaikuttaa hyvien opiskelutapojen oppimiseen, "korkeamoraalisuuteen"
sekä siihen, että opettamisen taidot eivät ole
sidonnaisia vain luokkahuonekontekstiin vaan hyvää asioiden
ilmaisutaitoa tarvitaan kaikkialla.
Aitous, omana itsenä oleminen on kaikkein
luontevin tapa olla harjoitusryhmän edessä.
Hyvän assistentin ei tarvitse osata kaikkea,
oman osaamattomuuden peittely on turhaa.
Myös hymyily :-) auttaa, jota myöhemmin korostettiin!
Yliassistentti Ville Havu aloitti varsinaisen
perehdyttämisen. Ville kertoi siitä, miten assistentti
sijoittuu tähän organisaatioon, osaksi TKK:n ja matematiikan
laitoksen henkilökuntaa. Otin Villestä noin viisi kuvaa
ja tämä ensimmäinen on toinen niistä, jossa
sain kohteen vangittua kameralla edes hetkeksi melkein kokonaan,
kädet selittivät vielä jotain omiaan... toinen
onnistunut piirtoheittimellä.
Myös lomakkeiden täyttö
kuuluu arkeen..
Exät eli aikaisemmin yliassistenttina toimineet
Juha Kinnunen ja Jan von Pfaler korostivat assistentin vastuullisuutta
harjoitusryhmästään. Tärkeätä
on myös tuntea opetusryhmänsä taso. Opetuksen mukauttaminen
ryhmän tasolle ja heikoimpien huomioiminen on tärkeää.
...hmm, mistäköhän minun seuraavaksi pitikään
varoittaa - ai niin, matikan laitoksen mjölkklubbenista..
Maaria Salo painotti omassa puheenvuorossaan
opetustilanteeseen valmistautumisen merkitystä sekä
luonnollista esiintymistä - kaikkia jännittää
aluksi, mutta siihen ei kannata juuttua. Maaria puhui myös siitä,
ettei assistentin tarvitse tietää kaikkea, sillä vaikeisiin
asiohin voidaan palata myöhemmin. Maarian esiintyminen ylitti
kyllä mainiosti "ajattelemattomuusvyöhykkeen" (tarkempi
käsitemääritelmä saatavissa H. Hakulalta) mainitessaan
edellisten ajatusten lisäksi myös assistentin omasta liikkumavarasta
opetuksen suunnittelussa. Omia ideoita voi käyttää,
kunhan muistaa kurssin antamat raamit.
Daniel Aalto selitti meille sen, mikä
yhteys elefantilta ja matematiikalta löytyykään.
Matematiikassa voidaan eksyä helposti pelkkien yksityiskohtien
tarkasteluun ymmärtämättä ollenkaan kokonaisuutta.
Daniel heitti hyvän huomion kysyjän oikeasta tulkinnasta
ja kysymysten ymmärtämisestä oikein. Puhuttiin myös
assistentin auktoriteetista, joka saavutetaan tiedoilla ja taidoilla
ei pelkällä shown vetämisellä.
Liitutaulun käyttö on oleellinen
osa opetusta.
L1-kurssin pääassari Tuomo Kuusi toivotti
koulutukseen osallistuvat tervetulleeksi ja kertoi assistentuurin
hoitamisesta pääassistentin näkökulmasta.
Pääassistentti vastaa kurssin käytännön
asioiden organisoinnista, on linkkinä luennoitsijan ja tuntiassistentin
välissä sekä hoitaa osan laitoksen tenttien järjestämisestä.
Join the Army!
Tuomo korosti myös mallivastausten merkitystä opetuksen
rakentamisessa. Ja erityisesti selkeyttä
esittämisessä! Kaavoilla kruisailu ja turhamainen
tiedoilla briljeeraaminen saa opiskelijoiden niskakarvat pystyyn.
Samalla puhuttiin virheellisten vastausten käsittelystä.
Tuomon vinkkinä on tuntiassistentin tekemä rinnakkaislasku
taululla samalla kuin opiskelija laskee. Näin virheisiin voidaan
heti puuttua ja kertoa samalla oikea ratkaisu kussakin laskun vaiheessa.
Juha Oikkonen HY:n matematiikan laitokselta oli
kutsuttuna esitelmöimässä ja jututtamassa osallistujia
matematiikan opetuksesta ja oppimisesta. Jokaisella on varmasti
kokemuksia niin hyvistä kuin huonoistakin opetushetkistä.
Mitä niistä voi oppia omaa opetusta ajatellen? Oikkosen
rohkaiseva tunnustus "RAKASTAN OPETTAMISTA" kertoo omasta
roolista ja asenteesta opetusta kohtaan sekä opetuksen arvostamisesta.
Oikkonen puhui myös "roskan puhumisen" tärkeydestä.
Matematiikkaa ei voi suoraan opettaa, tärkeätä olisi,
jos opetus- ja oppimistilanteet voitaisiin rakentaa niin, että
ne jäljittelelisivät tutkijoiden välistä ajatusten
vaihtoa ja ratkaisun etenemistä taululla. Tätä juuri
on roskan puhuminen eli oman oivalluksen ääneen sanominen vie
asian pohtimista eteenpäin. Myös
opiskelijoiden esittämät kysymykset ovat tärkeitä.
"Matematiikka on ihana mysteeri!"
Oikkonen kehotti arvostamaan opiskelijaa. Tervehtiminen
on ensimmäinen tärkeä kontakti, jonka luennoitsija ottaa
saapuessaan saliin. Toiseksi on tutkittava se, millaista porukkaa on
mukana opetustilanteessa. Opettaminen tapahtuu juuri siinä ja
nyt, joten opiskelijamassaa kuvaavat keskiarvot eivät pitkälle
auta.
Assistenttikoulutukseen osallistuva yleisö oli erittäin
aktiivista ja hyviä kommentteja kuultiin paljon. Roskan puhuminen
onnistui ainakin meiltä.
Aina kun s(S)avolainen puhuu, niin kannattaa kuunnella, sillä
ymmärtäminen on omalla vastuulla :)
TKK:n opetuksen ja opiskelun tuesta olivat mukana Anniina
Hukari ja Riikka Lauhia. He puhuivat erityisesti opetustilanteesta
opiskelijan tai oppijan kannalta. Matematiikka on kuin uuden kielen
opiskelua. Kysymiseen kannattaa rohkaista, se on omaa oppimista auttava
taito, jonka harjoittelu on tärkeää. Tytöt korostivat
myös Oikkosen ohella keskustelevaa oppimista, myös matematiikan
oppimiseen liittyy sosiaalinen aspekti, joka toteutuu yhdessä laskemisessa
ja ratkaisujen pohtimisessa.
Alkudemo epäonnistuneesta opettajan sisääntulosta
käsiteltiin pohtimalla tehtyjä virheitä. Sen jälkeen
otettiin uusiksi eli nähtiin onnistunut tunnin aloitus.
Mitä oppiminen on? Tavoitteellista, kumulatiivista, itseohjautuvaa,
vuorovaikutuksessa tapahtuvaa, aktiivista ja tilannesidonnaista. Teepä
siis kivat!
Tässä koulutuspäivänä käsiteltyjä
asioita. Lopuksi otettiin vielä ryhmikset.
RYHMÄKUVA. Yhtä suurta perhettä.
Ilman Annea ja Tuulaa olisi voinut tulla nälkä. Myös
kahvi ja pulla maistuivat...
..heh, heh.
Kiitos kaikille
koulutuspäivässä puhuneille ja aktiivisille kuuntelijoille!
Hyvää syksyn jatkoa!
Kuvien ja tekstin takana Katriina Korhonen. Vetoan ongelmatapauksissa
harrastelijamaiseen puuhasteluun.