http://www.math.hut.fi/teaching/k3/luentomateriaali/ldsys1.html
Luento 16, 16.10.
Päivitetty 2.11.1998
Differentiaaliyhtälösysteemit
Kirjallisuutta
GRE,KRE ja monia muita alaan erikoistuneita, kuten
BdP: Boyce-DiPrima: Elementary Diff. eq. and boundary val. pr., Wiley 6. painos
Nagle-Saffa: Diff. eq. and bdary val. probls., 2. painos
Hubbard-West: ODE- a dynamical systems approach osat I ja II, Springer
Coombes-Hunt et al. Diff. Eq. with Maple, Wiley 2. painos (liittyy läheisesti
kirjaan [BdP]).
Kirjat GRE ja KRE
GRE KRE
Luku 1 Johdanto (tuttua) Luku 1 1. kl (tuttua)
Luku 2 1. kertaluku (tuttua) 1.8 modelling electric ..
2.3 Applications Luku 2 2. kl LIN (harjtyö)
- Electric Luku 3 Kork. kl. LIN
- Radioactive Luku 4 systems
- Population dyn. 4.3. HY
- Mixing problems 4.4 Phase plane
Luku 3 2. kl. ja korkeamman LIN 4.5 EHY
(harjtyö) Luku 6 Laplace
3.9 Systeemit Luku 20 Num. menet
Esimerkkejä, yleistä teoriaa, 1-3 ODE
Ratkaisutekniikkaa ei oteta
tämän kohdan mukaan.
Luku 5 Laplace muunnos
Luku 6 Numeeriset menetelmät
Luku 7 Kvalitatiiviset menet,
faasitaso, linearisointi
Luku 11 Matriisin diagonalisointi
11.5: Appl. to 1st order systems
Asiaan
Merkintöjä:
-
Riippumaton muuttuja, useimmiten t (fysikaalisesti aika), joskus
myös x (fysikaalisesti paikka).
-
Riippuvat muuttujat, eli ratkaistavat funktiot: x1(t), ... ,
xn(t) (GRE)
tai
y1(t), ... ,yn(t) (KRE)
(jos riippumaton muuttuja on t).
Yleinen tapaus
x1' = f1(t,x1, ..., xn)
x2' = f2(t,x1., ..., xn)
.
.
.
xn' = fn(t,x1, ..., xn)
Alkuehdot: x1(a)=b1, ... ,xn(a)=bn
Vektorimuodossa:
(DYS) X'=F(t,X)
(AE) X(a)=B
Lineaariset diffyhtälösysteemit
KRE 4.1-> s. 158 ->
GRE 3.9-> s. 156 ->
BdB Ch 7 s. 335 ->
Tyypillisiä ilmiöitä mallinnukseen
- Massa-jousisyst
- LRC-piirit
- Populaatiot (Lotka-Volterra), tämä on esimerkki epälineaarisesta
- Nesteiden sekoittuminen
- Kemialliset reaktiot
Yleinen lineaarinen systeemi
x1'=a11(t)x1 + a12(t)x2 + ... + a1n(t)xn + f1(t)
x2'=a21(t)x1 + a22(t)x2 + ... + a2n(t)xn + f2(t)
.
.
.
xn'=an1(t)x1 + an2(t)x2 + ... + ann(t)xn + fn(t)
Yllä oleva voidaan esittää matriisimuodossa:
(LSYS) X'=A(t)X + F(t)
Jos F(t)=0 , systeemiä sanotaan homogeeniseksi.
Käytämme lyhenteitä HY (homogeeniyhtälö) ja EHY
(epähomogeeniyhtälö).
Alkuarvotehtävä (AA-teht.)
Olkoon annettu alkuehdot x1(a)=b1,x2(a)=b2 ... ,xn(a)=bn
Yllä oleva diffyhtälösysteemi yhdessä alkuehtojen kanssa muodostaa
(AA)-tehtävän. Matriisimuodossa:
(LAA) X'=A(t)X + F(t), X(a)=B
missä B=(b1, ... ,bn)T
Peruslauseita
Yleinen olemassaolo-ja yksikäsitteisyyslause
Lause 1. Yleinen olemassaolo- ja yksikäsitteisyys (DYS)+(AE)
(KRE Thm. 1 s. 16x, GRE Thm 3.9.x s. 15x)
Lineaarisen systeemin olemassaolo-ja yksikäsitteisyyslause
on yksinkertaisempi kuin yleisessä epälineaarisessa tapauksessa.
(Ei liene yllättävää!)
Lause 2. Olemassaolo- ja yksikäsitteisyys (LAA) (KRE Thm. 2 s. 165, GRE Thm 3.9.1
s. 160)
Olkoot aij(t) ja fi(t) jatkuvia välillä I.
Tällöin yllä esitetyllä AA-tehtävällä (1) on jokaista annettua alkuarvovektoria
B kohti yksikäsitteinen ratkaisu
X(t)=(x1(t), ... ,xn(t))T
välillä I.
Huomaa lauseen globaali luonne verrattuna yleiseen (DYS+AE) lauseeseen.
Lineaaristen systeemien peruslauseet skannattuna
Esitimme jo lauseen, jota luentokalvolla sanomme "syvälliseksi".
Alla olevien linkkien takana on ratkaisujen muodostamisen perusteet, joista
osa on perushelppoja ja osa taas päätellään helposti "syvälliseen lauseeseen"
vedoten:
Korkeamman kertaluvun yhtälö(systeemi)n muuntaminen 1. kertal. systeemiksi
Kts. KRE s. ..., GRE s. ..., myös harj. teht
Tämä on tärkeä seikka ja siitä seuraa:
- Riittää tutkia 1. kl. systeemejä (teoreettinen aspekti)
- Diffyhtälöohjelmistot suorittavat yleensä 1. kl. systeemin
ratkaisun. Käyttäjän on osattava tehdä (ja koodata) ko. muunnos.
(käytännöllinen aspekti)
Älä kuitenkaan toimi liian kaavamaisesti !
- Jos kyseessä on systeemi, jossa esiintyy 2. kertaluvun vakiokertoimisia
yhtälöitä, ei yleensä kannata muuntaa. (vrt. esim. KRE)
- CA-systeemit (kuten Maple) osaavat yleensä käsitellä korkeamman kl:n
systeemejäkin.
Emme käsittele tässä "solution by elimination"-tekniikkaa
(vrt. GRE a. 162->), vaan sovellamme yleispäteviä matriisimenetelmiä.
Miten ratkaistaan Maplella
Tässä on esimerkki (sama kuin GRE ss. 169)
(GRE-kirjan sanonta: "The colon ... indicates that it is a definition,
not a command" on harhaanjohtava. Kyseessä on yksinkertaisesti tulostuksen
estäminen. )