Palautekysely Matlab-kurssille 19-20.5.2010 ============================================ Palauta tämä kysely sähköpostissa opettajille: heikki.apiola@tkk.fi, eerikki.lehtinen@helsinki.fi Voit myös tulostaa sen ja palauttaa torstain (15.5.) kuluessa Heikille tai Eerikille. Kirjoita vapaamuotoisesti aiheista: 1) Toteutustapa, kontaktiopetus, näkyvyys, kuuluvuus Kontaktiopetus oli hyvä asia, ja ainakin täältä edestä asia näkyi ja kuului oikein hyvin. Apua sai suunnilleen aina huikatessa. Pihan helle kuitenkin väsytti ja vaikeutti keskittymistä, enkä voi sanoa olleeni kurssin aikana kaikkein tehokkaimillani. Etenkin loppukurssi meni kannaltani plörinäksi. 2) Materiaali, luento, oppaat, harjoitustehtävät Olisin kaivannut enemmän rautalankaa ja esimerkkejä. Mielestäni jopa mahdollisuus kopioida tehtäviä pienin muunnelmin esimerkeistä olisi tehostanut oppimistani kummasti. Materiaali sinänsä oli kyllä oikein selkeä. 3) Vaikeustaso, liikaa/liian vähän asiaa. Hieman liian vaikea kurssi, loppupuolelta en ehtinyt syventyä kaikkeen. Toisaalta asiaan saattoi vaikuttaa kesäinen helle, joka unetti vaikka ikkunat olivatkin auki. Opin toki Matlabin perusasiat, ja olen iloinen siitä, että ylipäätään pääsin oikeasti leikkimään koko ohjelman kanssa ja oppimaan, että mikä ihmeen masiina tämä on. Aiemmasta osaamistasostani sanon sen verran, etten ole käyttänyt Matlabia (kunnolla) aiemmin. Fyysikkokilta kyllä puhui viime syksynä järjestämällään LaTeX-kurssilla jotain siitä, mutta Matlab jäi silloin minulle isoksi kysymysmerkiksi. 4) Mitkä aiheet/tehtävätyypit olivat hyödyllismpiä/hyödyttömimpiä, mitä liikaa/liian vähän? Vaikea sanoa, tehtävät olisivat varmasti olleet hyödyllisempiä jos olisin ollut virkeämpi kurssin aikana. Perusrautalankaa (kenties jopa lukiotasoista sellaista) olisi saanut olla enemmän: jos on niin hyvä että osaa, voisi skipata. Toisaalta oli erittäin hyvä, että tehtäviä sai nakertaa omaan tahtiin. 5) Mihin suuntaan haluaisit kurssin jatkossa kehittyvän? Taisin olla niitä kurssin harvoja opiskelijoita, jotka eivät olleet aiemmin tehneet mitään Matlabilla. Opin kyllä tällä kurssilla enemmän kuin vastaavasta L-matikan luentojen määrästä, ja olen kiitollinen siitä. Kenties voisi olla jotain höllää jakoa "kokeneisiin" ja "vasta-alkajiin", joille kummallekin olisi omanlaisia tehtäviään. 6) Miten olet kokenut matematiikan peruskurssien tietokoneharjoitukset? Mitä ohjelmia on käytetty, mistä pidit/et pitänyt? Mihin suuntaan harjoituksia mielestäsi tulisi kehittää? L1-kurssilla kävin Mathematica-harjoituksissa, mutta valitettavasti niistä ei jäänyt käteen oikeastaan mitään muuta kuin matematiikka- ohjelmistojen käytön kokeilu. Asiassa edettiin aivan liian nopeasti, ja assari tuppasi yleensä vain nököttämään tietokonenurkkauksessaan niin, ettei häntä oikein uskaltanut pyytää apuun. Lisäksi minulla oli Mathematicassani joitain selittämättömiä tilttauksia, jotka vaikeuttivat tehtävissä etenemistäni ja sitä kautta oppimistani entisestään. Opin kyllä käyttämään Mathematicaa sen verran, että siitä oli oikeasti hyötyä mm. L2:n ikävimmissä iteroinneissa ja yhtälöryhmissä, mutta en vieläkään ole mikään Mathematica-velho. Toivoisin myöhempiin tietokoneharjoituksiin kelpo annoksen _hitautta_ ja _selkeyttä_ sekä mahdollisesti kunnon kerän rautalankaa. 7) Sana on vapaa: Kaikki kursiin liittyvät kommentit ovat tervetulleita. Kurssi oli pääpiirteissään onnistunut ja huomattavasti parempi elämys kuin harjoitukseni Mathematicalla tai killan järjestämät LaTeX-harjoitukset, joissa harjoiteltiin myös Matlabin käyttöä (ja joissa en käytännössä oppinut oikein kummastakaan ohjelmasta mitään). Valitettavasti etenkin loppukurssi alkoi helteen ja muun vastaavan vuoksi olemaan ikävän raskas, ja paikoin jopa tekstin lukeminen ruudulta tuntui ylivoimaiselta tehtävältä. Oli hyvä, että sälekaihtimet olivat kiinni ja ikkuna auki, mutta silti olisin varmasti saanut kurssista enemmän irti, jos se olisi pidetty hieman viileämpään vuodenaikaan. Toisaalta, mieluummin hiukan Matlabista irti kesäkurssilla kuin mitä ankaraa hiilostusta talven kiireiden keskellä. Kiitos osallistumisestasi ja vaivannäöstäsi palutteen suhteen. Jos sinulla tulee kysyttävää Matlab-ohjelmasta (ja miksei Maplestakin), älä arastele lähettää sähköpostia. ----------------------------------------------------------------------------- 1) Toteutustapa, kontaktiopetus, näkyvyys, kuuluvuus - toimi hyvin, ehkä toinen assari olisi voinut olla tarpeen - opiskelijoita voisi kannustaa yhdessä pohtimaan tehtävien ratkaisemista ja sitä, mitä koodissa oikeastaan tapahtuu - tasoryhmissä voisi saada enemmän irti - yleinen luennointi ei välttämättä palvellut tarkoitustaan kovin hyvin. Voisi olla tehokkaampaa oppimisen kannalta, jos jokainen lukisi tutoriaaleja ja kysyisi kun kysyttävää tulee. 2) Materiaali, luento, oppaat, harjoitustehtävät - tutoriaalit toimi hyvin, tehtävät voisivat olla suoraan yhteydessä materiaaliin tai vaikka niin, että tehtävänannot ovat materiaalin yhteydessä (sopis tämän tyyppiselle kurssille, joskus muulloin luultavastikin kaivattaisiin, että tehtävät ovat erillisissä tiedostoissa...) - olis kiva, että tehtävät etenis loogisesti ja seurais materiaalia suht tiiviisti -> enemmän onnistumisen elämyksiä, hei, mä tajusin ja osasin! 3) Vaikeustaso, liikaa/liian vähän asiaa. - kukin sai edetä omaan tahtiinsa eli sopivasti 4) Mitkä aiheet/tehtävätyypit olivat hyödyllismpiä/hyödyttömimpiä, mitä liikaa/liian vähän? - 5) Mihin suuntaan haluaisit kurssin jatkossa kehittyvän? - tasokurssit + yhdessä pohtimista Oppi ainakin sen, että Matlabia voi oppia käyttämään, kynnys sen käynnistämiseen pieneni :) Kiitos kurssista! ----------------------------------------------------------------------------- 1) Toteutustapa, kontaktiopetus, näkyvyys, kuuluvuus Ajankohta oli sopiva. 2) Materiaali, luento, oppaat, harjoitustehtävät Materiaali oli sopivan kattava ja luennoilla oli sopivasti teoriaa ja sopivasti itsenäistä harjoittelua. 3) Vaikeustaso, liikaa/liian vähän asiaa. Vaikeustaso oli minusta sopiva ja asiaa oli tarpeeksi kahdelle päivälle. 4) Mitkä aiheet/tehtävätyypit olivat hyödyllismpiä/hyödyttömimpiä, mitä liikaa/liian vähän? 5) Mihin suuntaan haluaisit kurssin jatkossa kehittyvän? 6) Miten olet kokenut matematiikan peruskurssien tietokoneharjoitukset? Mitä ohjelmia on käytetty, mistä pidit/et pitänyt? Mihin suuntaan harjoituksia mielestäsi tulisi kehittää? Mielestäni tämä matlabin peruskurssi pitäisi olla ennen matematiikan peruskurssien tietokoneharjoituksia, jotta siellä voisi keskittyä varsinaisiin tehtäviin eikä aikaa menisi matlabin opiskeluun. 7) Sana on vapaa: Kaikki kursiin liittyvät kommentit ovat tervetulleita. ------------------------------------------------------------------------ 1) Toteutustapa, kontaktiopetus, näkyvyys, kuuluvuus Ei kommentteja paitsi opettajat vaikuttivat todella ystävällisiltä ja sai kysyä "tyhmiä" toisin kuin yleensä matikankursseilla. 2) Materiaali, luento, oppaat, harjoitustehtävät Muuten hyvä paitsi tuli "informaatioähky": tehtävät ovat todella monesta aihepiiristä ja tulee aivan hirveästi eri määrä Matlab- toimintoja. Tämän takia hankala muistaa lopuksi paljoa, ehdotan että keskityttyisitte intesiivisemmin rajatumpaan materiaaliin että saisi toistoa ja täten muistaa asiat myös tunnin jälkeen. 3) Vaikeustaso, liikaa/liian vähän asiaa. Sopiva 4) Mitkä aiheet/tehtävätyypit olivat hyödyllismpiä/hyödyttömimpiä, mitä liikaa/liian vähän? 5) Mihin suuntaan haluaisit kurssin jatkossa kehittyvän? 6) Miten olet kokenut matematiikan peruskurssien tietokoneharjoitukset? Mitä ohjelmia on käytetty, mistä pidit/et pitänyt? Mihin suuntaan harjoituksia mielestäsi tulisi kehittää? Surkeina: Aivan liian pintapuolisia. Monilla kursseilla (ei perus) opetusmenetelmä myös karmea: Katsotaan, kun assari avaa jonkun m-tiedoston, sanoo pari sanaa ja painaa enteriä. Sellaisesta ei opi mitään. 7) Sana on vapaa: Kaikki kursiin liittyvät kommentit ovat tervetulleita. ----------------------------------------------------------------------