MMM-Tehtäväportaali

 

 

Menu:

Tehtäviä MATLAB-opiskelun alkuun ja perusteiden opetteluun.

Käytön idea: kun löydät mieleisesi tehtävän, sen alapuolella on linkki tex-tiedostoon. Lataa tiedosto, ja liitä se pääsivulta löytyvään harjoituspohjaan.

  • 1. 
    mlP001.tex

    Matlab-pikaohje

    1.
    Komennon suorittama tulos tulee ruudulle ENTER-painalluksen jälkeen (kuvat erilliseen ikkunaan). Jos haluat estää tulostuksen, päätä komento puolipisteeseen. Jos myöhemmin haluat katsoa muuttujan sisällön, kirjoita sen nimi (ilman puolipistettä). Jos muuttuja on suuri matriisi, kannattaa ensin katsoa sen koko size(A) tai sen jotain osaa, esim. A(1:10,1:10). Tai klikkaa “workspace”-ikkunan muuttujaikonia.
    2.
    Edellisen komennon tulos on muuttujassa ans. Yleensä on suositeltavaa antaa tulokselle oma nimi tyyliin nimi= ...
    3.
    Nuoliylös-näppäimellä () voi selata aikaisempia komentoja. Käytä ahkerasti komentoja help, doc.
    4.
    format long : Tulostetaan enemmän numeroita (n. 16). Laskutarkkuuteen tämä ei vaikuta.
    format rational laskee rationaaliluvuilla.
    format short: Paluu oletustulostukseen.
    5.
    Matriisi saadaan aikaan tyyliin: A=[2 4 3;0 1 -1;3 5 7]. Vektori saadaan näin:
    v=[1 2 3]. Pystyvektorissa käytetään erottimena puolipistettä (tietysti, vrt. matriisi A yllä). Matriisikertolaskun merkki on * (Edellistä virkettä ei voi päättää pisteeseen!)
    6.
    Matriisin A transpoosi: A’ (reaalisessa tapauksessa).
    7.
    Kokonaislukuvektori: Esim 1:10 tai 1:2:20. Myös linspace. Pystyvektoriksi transponoimalla.
    8.
    A(i,j) A:n alkio (i,j).
    A(2,:) A:n 2. rivi
    A(:,3) A:n 3. sarake
    A(1:4,1:4) osamatriisi
    Matriisin osaa voi päivittää, vaikkapa:
    A(1:4,1:4)=ones(4,4) tai
    A(2,:)=A(2,:)-2*A(:,1) (Gaussin rivioperaatio).
    9.
    Matriisien liittäminen: Jos A:lla ja B:llä on yhtä monta riviä, ne voidaan liittää peräkkäin: [A b]
    (tai [A, b]). Jos yhtä monta saraketta, niin allekkain: [A;B]
    10.
    Laskutoimitukset tarkoittavat matriisilaskua. Siis esim.
     A*B, A^p (jälkimmäinen mahdollinen vain neliömatriisille)
    11.
    Vektorien ja matriisien (samankokoisten) pisteittäinen eli alkioittainen laskenta tapahtuu lisäämällä eteen piste. Esim: u=[1 2 3], v=[-2 -2 -2], u.*v.
    Toinen operandi voi olla skalaari. Siten esim. vektorin u kaikki komponentit voidaan korottaa toiseen komennolla  u.^2 
    (Ei siis tarvitse tehdä: u.^(2*ones(size(u))), joka tietysti toimii.)
    12.
    Piirtämistä varten muodostetaan x-vektori, joka edustaa diskretoitua x-akselia ja lasketaan a.o. funktion arvo vektoriin y.
    Piirto:           plot(x,y);

    Huom! Matlab-funktioita voi yleensä soveltaa vektoriin ja tulokseksi saadaan funktion arvojen muodostama vektori. Laskutoimitukset +, operoivat vastinalkioittain (”pisteittäin”). Koska kerto- ja jakolasku sekä potenssiin korotus  ^ on varattu matriisilaskutoimituksille, on ”pisteittäin” operoitaessa lisättävä piste (.) ao. laskutoimitusmerkin eteen. (+,) merkkien eteen ei saa lisätä, ne ovat jo valmiiksi pisteittäisiä.)
    Jos haluamme muodostaa vaikkapa funktion x2 arvot annetun x-vektorin pisteissä ja x-vektorina olkoon välin [-1,1] diskretointi 60:een osaan, voimme laskea ja piirtää näin:
     x=linspace(-1,1,60); y=x.^2; plot(x,y) . Toinen tapa diskretoida on (:), esim: x=a:h:b;
    jossa siis annetaan askeleen pituus h (askelten lukumäärän sijasta).

    Kts. help plot, help :, help colon

    13.
    3d-piirto: Pintojen ja korkeuskäyrien piirtämiseksi tarvitaan korkeusarvojen matriisi xy-tason pistehilan päällä. Se aikaansaadaan helpoimmin (ja rutiininomaisesti) meshgrid-komennolla. Jos haluaisimme piirtää vaikkapa funktiopinnan f(x,y) = sin x cos y neliössä [− π,π ] ×[− 2π,2 π], ja hilapisteitä olisi x-suunassa 25 ja y-suunnassa 50 kpl., tehtäisiin näin:
     >> x=linspace(-pi,pi,25);  
     >> y=linspace(-2*pi,2*pi,50);  
     >> [X,Y]=meshgrid(x,y);  
     >> Z=sin(X).*cos(Y);  
     >> mesh(x,y,Z)    % Rautalankakuva  
     >> surf(x,y,Z)    % Kaunis pintakuva (myos surfl, surfc, colorbar,...)  
     >> contour(x,y,Z) % Korkeusk. piirros

    Avainsanat: Matlab perusteet, harjoitus-pikaohje

    Tehtava

    Ratkaisu

  • 2. 
    mlP001a.tex

    Olkoon z = [0 -1 2 4 -2 1 5 3], ja J = [5 2 1 6 3 8 4 7].
    Mitä syntyy seuraavilla Matlab-komennoilla (sijoitetaan tilan säästämiseksi useita samalle riville.)

      x = z’, A = x*x’, s = x’*x, w = x*J,  
      length(x), length(z)  
      size(A), size(x), size(z), size(s)

    Vihje:  Suorita doc length, doc size, tai etsi Matlabin Help index:n avulla (lisä)tietoa komennoista.

    Tehtava

    Ratkaisu

    PDF ratkaisusta

  • 3. 
    mlP002.tex
    Muodosta vektori, joka koostuu parillisista kokonaisluvuista välillä [21,66].

    Tehtava

    Ratkaisu

    PDF ratkaisusta

  • 4. 
    mlP003.tex
    Olkoon x=[2 5 1 6 7 4 3 2 1 11].
    1.
    Lisää jokaiseen alkioon luku 12
    2.
    Lisää 3 parittomien indeksien osoittamiin alkioihin.
    3.
    Laske vektorin alkioiden neliöjuuri.
    4.
    Laske vektorin alkioiden neliöt ja neliösumma.

    Vihje:  Helppo tapa vektorin v indeksivektorin muodostamiseen:

    ind = 1:length(v)
    Miten siis parittomat indeksit?
    Summaus sujuu helposti: help sum

    Avainsanat: Matlab-alkeet, vektorien muodostus,vektorioperaatiot, indeksointi, kaksoispiste(:) .

    Tehtava

    Ratkaisu

  • 5. 
    mlP004.tex

    Olkoon  x = [3 2 6 8 0 -1]’ ja y=[4 1 3 5 0 0]’

    1.
    Lisää vektorin x alkioiden summa vektoriin y
    2.
    Korota vektorin x alkiot vektorin y vastinalkioiden osoittamiin potensseihin.
    3.
    Jaa y:n jokainen alkio vektorin x vastinalkiolla.
    4.
    Kerro x:n jokainen alkio y:n vastaavalla alkiolla ja talleta tulos muuttujaan z

    Vihje:  Tässä harjoitellaan aritmetiikkaa vektorilausekkeilla. Muista piste (.) laskuoperaation edessä (paitsi +,). Summaukseen: help sum
    Lue: help NaN ja help inf .
    Huomaa: Matlab:lle 00 = 1 (eikä NaN)

    Tehtava

    Ratkaisu

  • 6. 
    mlP005.tex
    Muodosta vektori x, joka koostuu alkioista:
    1.
    2, 4, 6, 8,, 20
    2.
    10, 8, 6, 4, 2, 0,2,4,,10
    3.
    1, 12, 13, 14, 15,, 110
    4.
    0, 12, 13, 14, 15,, 110

    Vihje:  Kahdessa viimeisessä kohdassa voit selkeyttää komentamalla:
    format rational
    Paluu oletusformaattiin: format

    Tehtava

    Ratkaisu

  • 7. 
    mlP006.tex
    Määrittele vektorit
      x = [1 2 3 4 5]  
      y = [0 2 4 6]  
      z = [-4 -2 0 2 4 ]

    Kokeile seuraavia laskutoimituksia/komentoja:

       x.*z  
       x*z’  
       x*z               % Miksi virhe ?  
     
       x.^2              % Mika vektori?  
       x^2               % Miksi virhe ?  
     
       sqrt(x*x’)  
       sqrt(sum(x.^2))   % Miksi sama tulos kuin edella?  
       norm(x)  
       help norm

    Vihje: 

    Tehtava

    Ratkaisu

  • 8. 
    mlP006a.tex
    Muodosta vektori t, joka koostuu luvuista
    1.00,1.01,1.02,...,1.98,1.99,2.00.

    Vihje:   help colon tai help :

    Avainsanat Matlab-perusteet, vektorien muodostus, kaksoispiste,colon (:)

    Tehtava

    Ratkaisu

  • 9. 
    mlP007.tex
    Määrittele matriisit

        ⌊   ⌋      ⌊   ⌋                                                 ⌊              ⌋
      3          0         ⌊         ⌋      ⌊                ⌋         3  4  5   6
    || 4 ||      || 2 ||       | 1  2  3 |      |  1  2   3    4 |       || 2  1  0  − 1 ||
u = ||   ||  v = ||   ||  C =  || 1  3  6 ||  A = ||  5  6   7    8 ||  B =  ||              ||
    || 5 ||      || 4 ||       ⌈         ⌉      ⌈                ⌉       || 5  4  2   0  ||
    ⌈   ⌉      ⌈   ⌉         1  4  9           9  10  11  12         ⌈              ⌉
      6          6                                                     1  2  1   1
    Selvitä (ilman Matlabia), mitkä seuraavista laskutoimituksista on määritelty, ja kerro sanallisesti, mitä ne tekevät. Tarkista Matlab:lla.
       A*C   C*A    C^2    C.^2   A^2    A.^2

    Vihje:  Tee skripti, jossa kukin laskutoimitus on omana %%-merkeillä erotettuna lohkonaan tyyliin:

    %%  
    A*C % Lyhyt selitys  
    %%  
    C*A % Lyhyt selitys  
    %%  
    ...

    Vie kursori kuhunkin lohkoon vuorollaan ja CTR-ENTER, ja seuraa Matlab-komentoikkunan tapahtumaa.

    Avainsanat: Matlab perusteet, Matriisikertolasku, taulukko-operaatiot.

    Tehtava

    Ratkaisu

  • 10. 
    mlP008.tex

    Edellisen tehtävän lyhennetty versio.

    Määrittele matriisit

    A = ⌊ 1  2  3 ⌋
||         ||
| 1  3  6 |
⌈         ⌉
  1  4  9 B = ⌊ 1  2    3   4 ⌋
||               ||
| 5  6    7   8 |
⌈               ⌉
  9  10  11  12,

    Kokeile ja selitä:

          A*B  B*A  A^2  A.^2  B^2  B.^2 

    Vihje:  Tee skripti, jossa kukin laskutoimitus on omana %%-merkeillä erotettuna lohkonaan tyyliin:

    %%  
    A*C % Lyhyt selitys  
    %%  
    C*A % Lyhyt selitys  
    %%  
    ...

    Vie kursori kuhunkin lohkoon vuorollaan ja CTR-ENTER, ja seuraa Matlab-komentoikkunan tapahtumaa.

    Avainsanat: Matlab perusteet, Matriisikertolasku, taulukko-operaatiot.

    Tehtava

    Ratkaisu

  • 11. 
    mlP009.tex
    Vrt. opas:
    http://math.tkk.fi/˜apiola/matlab/opas/mini/vektgraf.html#alkulukuskripti

    Avaa uusi m-tiedosto (skripti) vaikkapa alkulukuja.m . Kirjoita siihen komennot, joilla saat selville kaikkien korkeintaan N:n suuruisten alkulukujen lukumäärän ja summan. Laske lisäksi lukumäärän suhde kaikken lukujen N lukumäärään, ja myös sama summille.
    Aloita tiedosto näin:

       %% Selita, mita skripti tekee ja vaikka oma nimi, pvm. ym.  
       N = 100  
       alkuluvut= ...  
       lkm = ...  
       summa= ...  
       ...  
     
    Apu: help primes (tai doc primes)  
    help sum .

    Myöhemmin: opitaan tekemään funktio-m-tiedostoja, jolloin N voidaan antaa parametrina omalle ”alkulukuja”-funktiolle.

    Vihje: 

    Avainsanat: mlPerusteet, Matlab perusteet, skripti, m-tiedosto, alkuluvut, sum

    Tehtava

    Ratkaisu

  • 12. 
    mlP010.tex
    1.
    Miten kääntäisit vektorin v alkiot vastakkaiseen järjestykseen kaksoispisteen (:) avulla?
    2.
    Entä matriisin A sarakkeet, vastaavasti rivit?
    Huom: Näihin on myös valmiit funktiot: fliplr, flipud ”LeftRight, UpDown”
    3.
    Miten limität (“merge”) kaksi samanpituista vektoria u ja v?
    Tarkoitus on siis muodostaa vektori w = [u1,v1,u2,v2,...]

    Vihje:  Liitä vektorit allekkain ja jonouta näin saatu 2-rivinen matriisi sarakkeittain (ovelaa). (Sarakkeittain jonoutus matriisille A saadaan näin: A(:).)

    Avainsanat: mlPerusteet, Matlab perusteet, fliplr,flipud, kaksoispiste (:), käänteinen järjestys, kaanteinen jarjestys, matriisin jonoutus, “merge”, limitys

    Tehtava

    Ratkaisu

  • 13. 
    Matriisin kokoaminen osista, lohkomatriisit, skriptit

    Nyt jo viimeistään on syytä ottaa skriptit käyttöön. Kts. skriptiohjetta (laitetaan myös tähän) (myös help script) (Itse asiassa skriptillä kannattaa aloittaa koko Matlab harrastus.)

    Tutustu helpin avulla funktioihin: eye, ones, zeros, diag, size.
    Aloita sitten hommat avaamalla uusi skripti-tiedosto, jonne kirjoitat kommentit ja komennot.

    Olkoot Y n×k ja Nn×k ykkösistä ja vastaavasti nollista koostuvia n × k-matriiseja ja olkoon In×n yksikkömatriisi. Muodosta seuraavat (lohko)-matriisit esim. arvoilla n = 4,k = 3. Rakenna skripti siten, että näitä on helppo muutella.

         ⌊             ⌋         ⌊               ⌋
       In×n   Yn×k              Nn×n    In×n
A =  ⌈             ⌉ ,  B  = ⌈               ⌉
       Nk ×n  Ik×k             − In×n  Nn ×n

    a) Poimi A :n pää- ja sivulävistäjä. Neuvo: Jälkimmäisessä on hyötyä vaikkapa fliplr-komennosta.

    b) Poimi B:n “alalävistäjät”, jotka alkavat 4:n askeleen päässä päälävistäjästä 1. vaaka- ja 2. pystysuunnassa. (Edelleen: help diag).

    Lopuksi voit käyttää publish-komentoa dokkarin aikaansaamiseksi. Totuttele tähän, ohjeita on ... (tähän viittauksia).

    Avainsanat: mlPerusteet, matlabperusteet, Lohkomatriisit, skriptit, m-tiedostot, diag.

    Tehtava

    Ratkaisu

    PDF ratkaisusta

  • 14. 
    mlP012.tex
    Taikaneliön saa komennolla magic(n) . Muodosta muutamalla pienehköllä n:n arvolla matriisin M=magic(n) rivisummat, sarakesummat, lävistäjäsumma ja sivulävistäjäsumma.

    Taikaneliöillä on mielenkiintoinen historia. Ne tunnettiin Kiinassa 2000 vuotta e.a.a.
    http://www.mathworks.com/moler/intro.pdf Kts. Molerin kirjan introsta s. 18 alk. Myös Matlab:n dokumentaatiosta.

    Avainsanat: mlPerusteet, matlabperusteet, taikanelio, magic, rivisummat, sarakesummat,diag

    Tehtava

    Ratkaisu

    PDF ratkaisusta

  • 15. 
    mlP013.tex
    Tässä vähän keskeneräistä muotoilua, mutta sopii “taikateemaan”. Tarkennellaan, kun ehditään ...

    Taikaneliöillä voisi demonstroida Markovin prosesseja, ehkä jätetään ominaisarvolaskujen yhteyteen. (vrt. http://math.tkk.fi/˜apiola/matlab/opas/lyhyt/tehtavia1.html teht. 6)

    Tässä on joku, liittyy johonkin...
    http://math.tkk.fi/opetus/v/matlab/opas/osa2.html#luku251

    Matlab-opas/elo/touko2010-sivuilla tarkempi tehtäväseloste.

    Vihje: 

    Ratkaisu: 

    Avainsanat: Markovin matriisit, prosessit, ominaisarvot.

    Liittyy: Lineaarialgebra/ominaisarvot. Aiemmissa kurssimatskuissa, myös Solmu-kirjoituksessa, koetehtävissä on monia tehtäviä ratkaisuineen.

    Tehtava

  • 16. 
    mlP014.tex, mplP014.tex
    Maple [Mathematica] , Matlab (erityisesti b)-kohta).

    Tarkastellaan funktiota

    f(x ) = 1 + sin-(x).
            1 + x2

    a) Maple: Määrittele f lausekkeeksi, laske f:n arvo pisteessä x = 2.0 ja piirrä kuvaaja välillä [− 5,5 ].

    Matlab:
    Tee vastaava asia Matlabilla, kirjoita skripti. Huomaa, että Matlabissa täytyy ensin antaa x:lle numeerinen (vektori)arvo.

    b) Tee samat asiat, mutta nyt määrittelemällä f funktioksi.

    Vihje: 

    a)

       Maple                               Matlab:  
     
    > f:=1-...                            >> x=...  
    > subs...                             >> f=...  
    > plot                                >> plot

    b)

        Maple                             Matlab  
     
    > f:=x->1-...                        >> f:=@(x) 1-...

    Ratkaisu:  Ratkaisu:

         mplPerusteet/mplP014R.mw  ja .pdf  
         mlPerusteet/mlP014R.m ja .pdf

    Luokittelu:
    mplteht/mplPerusteet/mplP014.tex, matlabteht/mlPerusteet/mlP014.tex
    Avainsanat:
    Mapleperusteet, funktiot, lausekkeet, Matlabperusteet

    Tehtava

    Ratkaisu

    PDF ratkaisusta

  • 17. 
    mlP015.tex
    Kun Newtonin menetelmää sovelletaan yhtälöön x2 a = 0, saadaan iteraatiojono
    x0 = 1,xn+1 =  1(xn + -a-),
               2      xn

    joka suppenee kohti lukua √a--. Kirjoita MATLAB-skripti, jolla voit tarkastella tätä suppenemista, kun a = 5.
    Anna tuloksena taulukko T, jossa on sarakkeet (vain numeeriset, ei otsikoita):

     n   x(n)     virhe
 0    1      √a--− 1
            √ --
 1.   x(1.)     a −. x(1)
 ..     ..        ..
N   x (N )  √a--− x(N )

    Vihje:  Suppenemisen tutkimisessa voidaan käyttää for -luuppia. Se toimii syntaksilla

    for k = 1:N-1  
        x(k+1)=...  
        virhe(k+1)=...  
    end

    Oikean lopetusehdon muodostamiseen while-rakenne on parempi. Voitaisiin toteuttaa tähän tapaan:

    a=...;  
    tol=10^(-6);  
    k=1;  
    suhtero=inf; % Ovela tapa aloitukseen.  
    x(1)=2;  
     
    while(suhtero>tol)  
        x(k+1)=(x(k)+a./x(k))/2;  
        k=k+1;  
        suhtero=abs(x(k)-x(k-1))/abs(x(k-1));  
    end

    Taulukon voit rakentaa vaikka liittämällä 3 pystyvektoria vierekkäin tai miksei suoraan for-luupissa. Edellinen tapa on ehkä selkeämpi. Kannattaa alustaa (pysty)vektorit  x=ones(N,1); virhe=zeros(N,1); (Matlab ei sitä vaadi, mutta tehokkaampaa ja selkeämpää.) Numerointivektoria ei suotta ajeta luupissa, vaan ...

    Tulostustarkkuuden säätö: format long (ei vaikuta laskentatarkkuuteen).

    Huom: Indeksointi alkaa 1:stä Ratkaisu:  http://math.aalto.fi/opetus/Mattie/MattieT/matlabteht/mlPerusteet/itersqrtscript.m
    Funktioksi kirjoitettu, lisätty valinnaisten argumenttien käsittelyä:
    http://math.aalto.fi/opetus/Mattie/MattieT/matlabteht/mlPerusteet/itersqrt.m Avainsanat: iteraatio, for, while, lopetusehto, Newtonin menetelmä neliöjuuren laskentaan.

    Tehtava

    Ratkaisu

    PDF ratkaisusta

  • 18. 
    mlP016.tex
    Avaa MatlabinFILE-valikosta uusi m-tiedosto ja valitse “skripti”. Talleta nimelle cossinplot.m.
    Kirjoita/kopioi tiedostoon täällä oleva teksti
    http://www.cs.cornell.edu/cv/Books/SCMV/Mfiles/chap1.htm#SinePlot
    Voit kopioda sen myös tästä:
    %% Script File: SinePlot  
    % Displays increasingly smooth plots of sin(2*pi*x).  
    close all   % Suljetaan mahd. avatut grafiikkaikkunat.  
    for n = [4 8 12 16 20 50 100 200 400]  
       x = linspace(0,1,n);  
       y = sin(2*pi*x);  
       plot(x,y)  
       title(sprintf(’Plot of sin(2*pi*x) based upon n = %3.0f points.’,n))  
       pause(1)  
    end

    Suorita komennot

    • copy/paste:lla istuntoon tai
    • editorin vihreällä nuolella tai F5:llä tai CTR-ENTER tai
    • kirjoittamalla Matlab-istuntoon tiedoston nimi: cossinplot

    Muuta pause-komento muotoon pause(), jolloin komentojono jää odottamaan ENTER-painallusta. Voit kirjoittaa ennen pause- komentoa kehoituksen tyyliin disp(’Paina ENTER:iä jatkaaksesi’). Samalla voit editoida n-vektoria loppupäästä lyhyemmäksi.

    Näin pääset hallitummin katsomaan tilannetta.

    Ratkaisu:  Ei tarvita.

    Avainsanat: Skripti, komentotiedosto, kuva, piirto

    Tehtava

  • 19. 
    mlP017.tex
    Vahvista numeerisesti uskoasi matemaattiseen totuuten siitä, että summa
            n
p(n) = ∑  --1-(---4---−  --2---−  ---1---− ---1---)
       k=016k  8k + 1    8k + 4   8k + 5   8k +  6

    suppenee kohti arvoa π kun n →∞. Vihje:  a) Käytä for-luuppia, jossa kasvatat iteraatioiden ylärajaa suureksi. Suppeneminen on suhteellisen nopeaa, joten ylärajan ei tarvitse olla kovin iso.

    b) Voit suoritta tehtävän myös (ja mieluiten) vektoroidusti muodostamalla jonot kaksoispiste (:) - operaattorilla, aritmetiikan pisteittäin (.) ja soveltamalla sum-funktiota tai vielä paremmin cumsum:ia, jolla saat koko osasummien jonon.

    Kirjoita skriptiksi, jossa voit vaihdella parametria n, tottakai!

    Tehtava

    Ratkaisu

  • 20. 
    mlP018.tex
    Huom: Tehtävä on varsin tarkkaan neuvottu. Pituus ei merkitse vaikeutta.

    Tutkitaan heitetyn pallon lentorataa MATLABilla. Aloita luomalla m-tiedosto johon kirjoitat tarvittavat komennot.

    1.
    Teemme seuraavat lähtöoletukset:
    i
    Pallon korkeus h heittohetkellä on 1.5m
    ii
    Putoamiskiihtyvyys g on 9.8m∕s2
    iii
    Pallon vauhti v heittohetkellä on 4m∕s
    iv
    Pallon etenemisvektorin suunta 𝜃 on 45o

    Kirjoita oletukset skriptiisi.

    2.
    Luo vektori t, jossa on 1000 tasaisin välein valittua arvoa väliltä [0, 1].
    3.
    Kuvataan muuttujalla x pallon etäisyyttä heittäjästä (mitattuna maan pinnalla) ja muuttujalla y pallon korkeutta, seuraavat yhtälöt kuvaavat muuttujien riippuvuutta ajasta ja oletetuista parametreista.
    (a)
    x(t) = vcos (𝜃-π--)t.Muunnetaan   kulma  radiaaneiksi
              180

    (b)
                       π      1
y (t) = h + v sin (𝜃----)t −--gt2.
                  180     2

    Kirjoita annettujen yhtälöiden ja määrittelemiesi arvojen avulla vektorit x ja y.

    4.
    Arvioidaan hetkeä jolloin pallo putoaa maahan, ja sen lentämää matkaa: etsi ensimmäinen indeksi, jolla pallon korkeus y muuttuu negatiiviseksi (käytä funktiota find). Pallon lentämä etäisyys on vektorin x arvo tässä indeksissä, lentoaika on vektorin t arvo tässä indeksissä. Tulosta sekä lentomatka että -aika näkyviin ruudulle.
    5.
    Piirretään pallon lentorata: piirrä kuva, jossa pisteiden x-koordinaatit ovat vektorissa x, ja y-koordinaatit vektorissa y. Tämän jälkeen piirrä nolla-taso näkyviin katkoviivalla.
    Vihje: 

    Tehtava

    Ratkaisu

  • 21. 
    mlP019.tex

    Olkoon

           (
       { 0,x ≤ 0
g(x) = ( x,x > 0

    Määrittele funktio g Matlab-funktioksi (m-tiedostoon).

    Vihje:  Voit käyttää funktioita zeros ja max .

    Ehkä vieläkin elegantimmin näin:
    Mieti, millä saat aikaan yksikköaskelfunktion (Heavisiden funktion), joka saa negatiivisilla arvon 0 ja positiivisilla 1. (Tähän riittää 3 merkkiä.) Sillä kerrot funktion y = x.

    Ratkaisu:  mlP019R.m ja .pdf

    Avainsanat: Matlabperusteet, signaalinkasittely, ramppifunktio, Heavisiden funktio, paloittain maarittely, zeros, x>0 : elegantti.

    Tehtava

    Ratkaisu

    PDF ratkaisusta

  • 22. 
    mlP020.tex
    (Maple ja Matlab)

    Määritä seuraavat summat:

    1∑000       ∑∞  1--
    k ja      k2.
k=1       k=1

    Vihje:  Maple: Kokeile edelliseen sekä sum että add - komentoja, jälkimmäiseen vain sum.

    Matlab: Muodosta vektori 1,2,…1000 ja sitten vain sum. Jälkimmäisessä voit laskea muutamalla, toinen toistaan suuremmalla arvolla. (Numeerisesti et tietenkään voi summata äärettömyyksiin.)

    Tehtava

  • 23. 
    mlP021.tex

    Esitä yhden rivin Matlab-komento, jolla saat selville vektorin tai matriisin niiden alkioiden lukumäärän, jotka ovat > 5.

    Testaa ainakin näille:

    a)  A=1:10

    b) B=[1 2 3;4 5 6;7 8 9]

    c) C=10*rand(6,6) 

    d)  D=ones(4,4)

    Tehtava

    Ratkaisu

    PDF ratkaisusta

Työkaluja